Utbildning av anställda som utsätts för bullernivåer över 80 dB (A) är en skyldighet för arbetsgivare som är utformade för att utveckla nytt beteende mot bakgrund av bullerrisk.

Utöver den juridiska aspekten av utbildning och information visade en amerikansk studie att anställda som utbildats i bullerrisk skyddar sig bättre. När de förstår riskerna antar de goda säkerhetsmetoder, som att bära sitt hörselskydd 100% av tiden som används vid buller.

Hur får du ut ditt budskap effektivt och ändrar dina anställdas vanor på lång sikt ? Vad är stegen att följa för att lyckas i din kampanj för förebyggande av bullerrisk ?

Man gör sina anställda medvetna om buller

Diagnosera kunskapsnivån för bullerrisken

Du vill skapa en förebyggande kampanj, men du vet inte hur man gör det ? Först och främst rekommenderas det att utarbeta en bedömning i tre steg.

Steg # 1: Testa dina anställdas kunskaper

Känner dina anställda till effekterna av hörselnedsättning? Vid vilka gränser blir buller en fara ? Vad är det synliga (svårigheter att höra, tinnitus, etc.) och osynliga (trötthet, stress, koncentrationsproblem etc.) påverkar deras yrkesmässiga och privata liv ?

Det är en fråga här att utarbeta en inventering före dina handlingar. Tveka inte att regelbundet testa dina anställdas kunskaper under din förebyggande kampanj för att mäta dess effektivitet.

Steg # 2: Bedöm bullerrisken

Vilka är situationer där buller utgör en fara i ditt företag ? Vilka preventiva åtgärder har du redan infört ? Låt oss ta några exempel.

Herr Johnsson jobbar på ett metallstämpelföretag. Han bär sina hörselskydd hela tiden på pressen men har inte dem i öronen när han korsar verkstaden för att gå till sin arbetsstation. Genom att göra detta sätter han sin hörsel för fara genom att exponera den för ljudvolymen på verkstaden och maskinerna.

Martin behöver kommunicera regelbundet med sina kollegor i samma workshop. För att göra detta blir han tvungen att lyfta ena sidan av hjälmen. Denna situation är också farlig eftersom hörselskyddet som inte bärs i 2 minuter på en 8-timmarsdag förlorar 25% av dess effektivitet.

Dessa exempel på det dagliga livet måste utvärderas så att de inte händer igen. Skriv gärna dessa farliga situationer i ett riskblad.

Steg # 3: Syntetisera data och utveckla en handlingsplan

Vilka lärdomar kan du dra av kunskapen om dina anställda och riskerna i ditt företag ? Identifierar du prioriterade åtgärder som ska vidtas ?

Tack vare syntesen av kunskapsspecifikationerna och riskbedömningen kan du få en mer fullständig översikt över situationen och en bättre syn på områdena för förbättring för att öka medvetenheten om bullerrisk i ditt företag.

Öka medvetenheten kollektivt

Kollektiv medvetenhet är ett viktigt steg i din förebyggande kampanj. Förena dina anställda runt ett gemensamt mål. Motivera dem regelbundet ! De kommer att vara involverade och ges ett varaktigt ansvar. Denna medvetenhet uppnås genom affischer och förebyggande verkstäder.

Sätt upp en förebyggande workshops

Sätt buller medvetenhet i centrum för debatten. Du kan själv göra det eller ringa på en extern konsult. Försök att inte överstiga 20 personer så att dina anställda aktivt kan delta

Använd affischer

En grupp som tittar på en bullerriskmedvetenhetsaffisch

En av de mest effektiva kanalerna är visuellt stöd genom medvetenhetsaffischer. Några tips för en lyckad affärskampanj.

Kommunicera om tydliga meddelanden

Det finns ingen brist på ämnen att diskutera för att öka medvetenheten bland dina anställda. Gilla till exempel :

  • Betydelsen av att ha hörselskydd 100% av tiden för exponering för buller
  • Hur örat fungerar
  • Effekter av buller vid hörsel

För att hjälpa dina anställda att identifiera buller, använd konkreta exempel som rör ditt företags verksamhet.

Fokusera på visuella attraktivitet

Hur du presenterar ditt material är lika viktig som själva temat. Se till att dina affischer är synliga från ett avstånd och locka dina anställdas uppmärksamhet. Använd stort teckensnitt och använd gärna bilder.

Multiplicera visningsplatserna

Din kampanj syftar till att öka medvetenheten om buller, så dina affischer måste vara närvarande på strategiska platser som ofta besöks av dina anställda, till exempel vid ingången till verkstaden, omklädningsrum och lunchrum. För att förnya meddelanden, överväg att byta dina affischer regelbundet för att hålla deras uppmärksamhet på bullerrisk.

Öka individuell medvetenhet

Individuell medvetenhet kompletterar kollektiva åtgärder i ditt företag. Tack vare det känner dina anställda värderade och övervägda.

Involvera mänskliga resurser

Gör ditt budskap officiellt och sätt förebyggande i centrum för företagets strategi genom att involvera de mänskliga resurserna. Till exempel sätta ditt budskap på lönespecifikationen för att individualisera ditt meddelande.

Placera information om möten

Använd tid av möten med ex företagshälsovården för att stödja dom anställda för att utbilda om hörselhälsa och de åtgärder som ska vidtas för att skydda dig själv.

Komplett grupputbildning med individuellt innehåll

Förbered material som dina anställda kan hålla efter din grupp workshops för att fylla i och individualisera dina handlingar. Dessa medier (serietidningar, vykort, etc.) förbättrar medvetenheten om riskerna för dina anställda och utvecklar ansvarsfullt beteende.

Träna dina anställda

För att göra dina förebyggande kampanjer relevanta, träna dina anställda genom att ta itu med de viktigaste teman för bullerhantering på arbetsplatsen :

Buller är en riskkälla

Hörseln är i fara när ljudnivån överstiger 80 dB (A) över en 8-timmars arbetsdag, vilket inte räknar indirekta effekter på kroppen (trötthet, nervositet etc.). Alla dina anställda måste vara medvetna om detta för att bevara deras hälsa.

Bär hörselskydd 100% av tiden för exponering för ljud

Ett hörselskydd som inte bärs i 2 timmar på en 8-timmarsdag förlorar 75% av dess effektivitet. Att uppmuntra anställda att skydda sig under hela exponeringsperioden är en garanti för effektivitet.

Sätt i hörselskyddet ordentligt i örat för optimal skydd

Om något hörselskydd inte är bekvämt för användaren, kommer det inte att bäras. Var noga med att täcka detta ämne för att öka antagandet av din lösning av dina anställda och förhindra risken för akustiska läckor.

Kom ihåg att dessa teman måste upprepas regelbundet för att hålla dina anställda inblandade.

Planera dina handlingar över tiden

För att bli organiserad kan du planera en tre månaders förebyggande kampanj.

Exempel på en förebyggande kampanj under 3 månader

Alla dessa åtgärder kommer att göra det möjligt för dig att uppnå ditt mål om "0 yrkesdövhet" i ditt företag.

 

Notera denna artikel

4.6363636363636 1 1 1 1 1 Betyg 4.64 (22 Röster)