Inköpsfunktionen har utvecklats kraftigt under de senaste femton åren. Tillkomsten av Internet, digitalisering och globalisering har resulterat i ett nytt sätt att titta på köpandet.

För att vara effektiv i sin verksamhet måste köparen nu gå utöver en strikt strategi för kostnadsreduktion och använda alla verktyg till sitt förfogande för att etablera partnerskap med sina tjänsteleverantörer samtidigt som man strävar efter en genomtänkt utveckling på lång sikt. Att köpa till lägsta möjliga pris är inte längre tillräckligt, du måste köpa intelligent för att få bästa kvalitet / pris / leveranstidförhållande, oavsett vilken typ av produkt du vill köpa.

Genom att välja den mest lämpliga tjänsteleverantören är det möjligt att få en positiv inverkan på företagets ekonomiska hälsa när man väljer kvalitetsprodukter. Hur gör vi det? Ta exempel på hörselskydd, som faller under kategorin Personlig skyddsutrustning eller PPE.

Personlig skyddsutrustning: Att välja rätt partner kan positivt påverka företagets ekonomiska hälsa

Välj en partner i linje med dina värden

Det första steget i inköpsprocessen måste sökandet efter leverantörer vara föremål för noggranna arbete.. Det här valet är inte obetydligt och påverkar ditt företag under många år beroende på vilken produkt du vill köpa. Det är därför viktigt att välja en partner med mänskliga och professionella värderingar nära din.

Med målet att "köpa det bra", är dina tjänsteleverantörers värderingar och driftsmetoder indikatorer på förtroende och kompatibilitet kring ett gemensamt mål. Om ditt företag är engagerat i ett kvalitetssätt som validerats av ISO eller CSR (Corporate Social Responsibility) -certifiering, väljer du en partner som delar dessa visioner en bestämd fördel. Förutsatt att produkterna uppfyller dina behov.

Ett erbjudande anpassat till ditt företag

Vid ursprunget till inköpsåtgärder, oavsett om det rör sig om produktion eller icke-produktionsvaror, är uttrycket av ett behov hos dina interna förskrivare.

Under hela processen måste köparen vara uppmärksam på deras behov, hantera relationer med leverantörer och förutse möjliga risker för att välja det lämpligaste erbjudandet.

När dessa behov har identifierats är nästa steg att välja potentiella leverantörer och jämföra dem med företagets specifika egenskaper.

De väsentliga kriterierna

Det första urvalsstadiet är baserat på väsentliga kriterier. Det kan vara fråga om en viss teknisk kompetens, specifik industriell utrustning eller geografiskt läge. Dessa väsentliga kriterier kan variera beroende på företagets bransch.

Till exempel i livsmedelsindustrin är det viktigt att hörselskydd är utrustade med ett elektromagnetiskt detekteringskrets för att förhindra att de blandas med mat i händelse av förlust.

Ett annat exempel är att färgföretag inte får använda hörselskydd av silikon som inte är kompatibla med vissa använda kemikalier.

Slutligen, när anställda behöver använda flera typer av skyddsutrustning (PPE) (till exempel: hjälmar + glasögon, masker + PICB) är det viktigt att de är kompatibla med varandra.

Under din inköpsprocess är det därför viktigt att känna till de anställdas behov som ska utrustas.

Jämförelsen mellan de olika leverantörerna som ska utvärderas på grundval av grundläggande kriterier gör det möjligt att eliminera de som inte motsvarar dina behov och att upprätta en förkortad lista, efter det att det är ett steg i det slutliga valet av en partner.

Övriga kriterier

Det andra steget är att jämföra de återstående leverantörerna och välja den som ger dig mest mervärde. Formell och tydlig, med den här analysen kan du motivera ditt val internt och med utvalda leverantörer.

Inkluderandet av kundspecifika arbetsmetoder eller förmågan att anpassa och övervaka kundrelationer är alla exempel på kriterier som kan tippa balansen för en leverantör snarare än en annan. Inte alla lösningar är lika.

Skaffa garantier som lugnar dig

Att få garantier från din leverantör är ett viktigt inslag i att öka sinnesfrid genom hela inköpsprocessen.

Dessa garantier bygger på tre huvudkriterier: produktkvalitet, kostnad och överensstämmelse med leveransfrister.

Certifiering, en garanti för kvalitet

Det första kriteriet för att välja leverantör är produktens kvalitet. Förutom att erbjuda produkter anpassade till ditt företags behov, följer överensstämmelse med standarder och kvalitetscertifieringar ett plus.

När det gäller en leverantör av individuellt ljudskydd, se till att det finns CE-certifiering för både öronproppen och tillhörande filter. Att ha certifiering endast på filtren är otillräcklig och ger dig ingen garanti för kvaliteten på tillverkningen av öronproppen.

En ISO-typcertifiering ger dig en extra garanti för en tjänsteleverantörs investering i ett kvalitetssätt och visar sin förmåga att tillgodose behoven hos sina kunder på ett optimalt sätt.

Kostnad, garanti för synlighet

Det andra urvalskriteriet är den totala anskaffningsvärdet och de kommersiella villkoren.

I sökandet efter synlighet kan du välja en partner med tydlig och exakt prissättning så att du kan styra din investering och optimera din kostnadsstruktur.

I ett bud eller flerårigt avtal är säkerheten att priset inte förändras under hela kontraktets löptid ett viktigt inslag i ett långsiktigt förhållande.

Tidshantering, hörnstenen i partnerskapet

Den tredje aspekten är tid. Det måste vara förenligt med behovet, kontrolleras och respekteras i hela partnerskapet. Om din leverantör inte kan uppfylla sina leveranstidsåtaganden påverkas hela affärsförhållandet. Beroende på den inköpta produkten kan en leveransfördröjning till och med belasta din egen produktivitet.

Andra garantier som anpassningsförmåga, ekonomisk säkerhet och hållbarhet måste också beaktas när du väljer den tjänsteleverantör som bäst passar ditt företags behov.

Personlig skyddsutrustning: pelarna i ett partnerskap

Cotral Lab, din hörselskydds-partner

Tillverkare av anpassat hörselskydd sedan 1992 är Cotral Lab framför allt en partner som stöder 2 miljoner anställda varje dag i 31 000 företag, från småföretag till stora internationella grupper som Saint Gobain, Michelin eller Nestlé. Oavsett storleken på ditt företag, har du en garanti för en anpassad service.

En pålitlig partner

Sedan starten har Cotral Lab haft en årlig tillväxt på över 15%. Denna dynamik gör det möjligt för 30 nya experter att delta i teamet på plats varje år för att förnya och följa liknande ert företag runtom i hela världen.

Mänskliga och professionella värderingar

Cotral Labs 230 anställda arbetar varje dag för att stödja hanteringen av dina behov samtidigt som våra värderingar respekteras.

Arbetet och konsekvenserna i vårt uppdrag är garantierna för vår vilja för att tillfredsställa dig så väl som möjligt.

Respekt för män och kvinnor, våra kunder och våra partners är kärnan i våra prioriteringar. Utvecklingen av laboratoriet har alltid gjorts i enkelhet, äkthet och ödmjukhet.

Möjligheten att ifrågasätta oss själva inför miljön för att kunna utvecklas till 100% kvalitet. Engagemang och ambition leder oss att våga, att ta risker för att designa allt mer innovativa produkter.

En erkänd kvalitetsnivå

Sedan 2006 har Cotral Lab åtagit sig ett kvalitetssätt validerat genom att erhålla ISO 9001-certifiering. Denna strikta certifiering baseras på tio kvalitetskontroller under hela tillverkningsprocessen för dina skydd.

Alla våra formade öronproppar är CE-certifierade av CRITT, både för munstycket och det akustiska filtret, vilket garanterar kvalitet och säkerhet. Genom att lita på Cotral Lab kan du vara säker på att välja en produkt som uppfyller dina förväntningar och överensstämmer med lagstiftningen.

Ett anpassat erbjudande

Anpassade hörapparater, som tillverkas i Frankrike med hjälp av 3D-teknik, passar perfekt med medarbetarnas öron under hela bullernivån. Oavsett vad som uttryckts, finns det en typ av skydd som skräddarsys för att skydda utan att isolera varje anställd.

Qeos Green: Att kommunicera i en högljudd miljö

Qeos Grön formad öronpropp för att kommunicera med buller

Med Qeos Green reduceras ljudnivån jämnt över alla frekvenser, vilket resulterar i en lägre övergripande ljudnivå. Tack vare gröna filter som dämpar från 17 till 28 dB (A) är direkt eller telefonkommunikation möjlig utan att skyddet avlägsnas.

Qeos Orange: Att arbeta i höga intensiteter

Qeos Orange: Att arbeta i höga intensiteter

Med Qeos Orange minskar ljudnivån starkare på höga frekvenser. Tack vare HFA-filter (High Frequency Attenuation) från 17 till 33 DB (A) är anställda skyddade från de farligaste ljudfrekvenserna och hålls informerade om larmsignaler.

Tydlig: För att minska omgivande ljud i fullständigt utrymme

Tydlig: För att minska omgivande ljud i fullständigt utrymme

Med Clear reduceras ljudnivån i delade kontor. Tack vare Grey-filter som dämpar från 12 till 25 d (B) förbättrar de anställda i tertiär sektor livskvaliteten på jobbet, är mer produktiva och fortsätter fokusera på sina dagliga uppgifter.

Garantier och tjänster med högt mervärde

Att välja Cotral Lab innebär att välja en partner som är lyhörd och uppmärksam på dina behov tack vare garantier och tjänster som förenklar ditt liv.

Mer garantier för mer besparingar

Alla våra skräddarsydda öronproppar levereras med 6 års garanti:

  • På materialet (defekt eller tillverkningsfel)
  • På effektivitet (icke-kompatibelt skydd efter ett CAPA-test)
  • På komfort (svårigheter att införa, smärtor)

I alla fall åtar vi oss att göra om skydden om dom inte ger dig 100% tillfredsställelse.

Detta tillvägagångssätt markerar slutet på den systematiska förnyelsen av skyddet som en försiktighetsprincip.

Vilka är fördelarna för dig?
Med 6 års garanti kan du planera din investering på lång sikt och få bättre synlighet. Genom att ersätta endast uttjänta skydd kan du uppnå betydande besparingar.

Mer än en hörselskydds-leverantör, en partner du kan lita på

Eftersom vårt stöd inte slutar vid undertecknandet av kontraktet, följer högt mervärdestjänster dig hela tiden.

Ett ackompanjemang i din ljudfil

För att öka medvetenheten hos framtida bärare är en integrerad del av en komplett lösning för hörselskydd, verktyg (affischer, frågeformulär, etc.) tillgängliga i direktåtkomst och träningsmoduler kan ställas in.

En lyhörd kundservice dedikerad till att lyssna på dig

För någon fråga, begäran om hjälp eller information hittar du alltid en kontakt tillgänglig.

Ett tillgängligt kundområde

24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, kan din säkerhetschef hantera sin kundsida när som helst, begära assistans, konsultera effektivitetsprov etc. Digitalkraften för en enkel och autonom hantering av din situation.