Kvalitet på arbetslivet (QWL) har blivit ett viktigt strategiskt fokus för företagen. Den här trenden är kopplad till att frånvaro, utbrändhet etc. har ökat, men också att anställda är mindre och mindre engagerade och identifierar mindre med sitt företag än tidigare. För att komma till rätta med detta problem innebär alla företag, oavsett storlek, att de främjar välbefinnandet på arbetsplatsen hos sina anställda och arbetsgivarens varumärkesinriktning.

Stress och trötthet hindrar en anställd från att vara effektiv och produktiv

Vad är välbefinnande på jobbet?

Enligt Världshälsoorganisationens definition (WHO) är välbefinnandet på jobbet "en sinnesstämning som kännetecknas av en tillfredsställande harmoni mellan arbetstagarnas kvalifikationer, behov och önskemål och å andra sidan de begränsningar och möjligheter som arbetsmiljö å andra sidan".

Det är alltså en individuell känsla, därför är begreppet välbefinnande på jobbet mycket subjektivt eftersom det beror på varje persons uppfattning och känsla. Syftet med trivsel på jobbet är att skydda företagets fysiska, moraliska och sociala hälsa så att de kan blomstra.

Det innehåller faktorer som rör arbetsförhållanden som till exempel:

  • Säkerhet: tecken i farozoner, brandskydd och elektriska risker ...
  • Medarbetares hälsoskydd: Uppvärmning, Bullerskydd, Tobak, Första hjälpen utrustning ...
  • Ergonomi: Anpassning av arbetsstationer för att begränsa muskulära sjukdomar ...
  • Psykosociala aspekter: begränsa stress, trötthet, bekämpa trakasserier ...
  • Hygien: Sanitära faciliteter, Renlighet av lokaler, Sanitära lokaler ...

Välbefinnande på jobbet: Vad står på spel?

Om välbefinnande i allt högre grad beaktas av arbetsgivare beror det på att det finns flera problem på spel:

  • Lycka på jobbet: målet är att medarbetarna ska må bra, fridfulla och hemma.
  • Bättre produktivitet: Flera studier har visat att välbefinnande på jobbet leder till bättre produktivitet. Det minskar frånvaro och ökar motivation, engagemang och innovation. Teamet skulle därför vara mer kreativa och effektiva.
  • Minska psykosociala risker: anställda är mindre stressade och mer avslappnade, vilket ökar deras produktivitet.
  • Konkurrens på arbetsmarknaden: Arbetsmarknaden är en mycket konkurrenskraftig marknad. Anställda är inte längre rädda för att byta företag om de inte är nöjda. Omsättningen ökar vad som inte är önskvärt för företagets stabilitet. Arbetsvillkor hjälper till att behålla anställda och locka de bästa kandidaterna. Detta är målet för alla företags rankningar där det är bra att arbeta som Great Place To Work eller Top Employer.
  • Ekonomiska insatser: Enligt Mozart Consulting-studien visade att kostnaden för sjukdom och frånvaro var mycket hög för företag, cirka 12 600 € ca 130 000 SEK per år och per anställd.

Optimal kvalitet i arbetslivet gör det möjligt för medarbetarna att vara mer kreativa och innovativa

Dessa frågor är grundläggande för företagets bra funktion, förutom att de har en ekonomisk prestanda, tillåter de en social utveckling där anställda är mer engagerade, samarbetar och ger mening åt sitt arbete.

Hur svarar företagen på dessa frågor?

Olika medel används av företag för att på ett positivt sätt påverka deras livskvalitet på deras anställdas arbete.

Skydda arbetstagarnas hälsa och säkerhet

För företag där anställda utsätts för betydande risker, innebär att de uppfyller deras välbefinnande skydda dem och säkerställa deras säkerhet. De ger dem därför personlig skyddsutrustning enligt de faror de utsätts för (säkerhetsskor, formgjutna hörselskydd, hörselskåpor, handskar etc.).

Ge dina anställda mer frihet

Vissa företag ger nu sina anställda valet av var och hur man ska strukturera sin arbetstid. Genomförandet av rätten till distansarbete gör det möjligt för arbetstagare att arbeta hemifrån eller i samarbete. Kontorstid blir också mer flexibel när verksamheten tillåter.

Således uppskattas bilden av företaget, det verkar som försonande.

Omstrukturera kontor

Utövandet av distansarbete har lett många företag att ompröva sina arbetsplatser:

  • Mer kollektiva utrymmen
  • Kontor är inte längre tilldelade specifika personer (flex desk principle)
  • Alla är fria att utföra sina uppdrag varhelst de önskar, i ett avkopplingsområde, i kafeterian, etc. Detta kallas nomadim.

Vi observerar en mångfald av utrymmen. Företag investerar i avkopplingsområden (cafeteria, idrottshall, toalett mm), brainstormings områden som gör att de kan koppla av och koncentrera sig etc. Inredningen är inte heller lämnas åt slumpen och kan vara olika beroende på vilken typ av rum.

Rekrytera CHOs (Chief Happiness Officers)

CHOs (Chief Happiness Officers) är chefer av olika slag. Först framträdde de i Förenta staterna, de utvecklades i Frankrike. Deras roll är bokstavligen att göra varje arbetare lycklig och säkerställa deras välbefinnande.

För att uppnå sitt uppdrag måste CHO uppmärksamma varje anställd och föreslå lösningar. Det garanterar intern kommunikation, organiserar evenemang, erbjuder sportverkstäder, wellnessaktiviteter (massage, yoga).

Ett gym kan bidra till dina anställdas välbefinnande

Dessa aktiviteter möjliggör utveckling av sig själv, men också att frigöra tryck och skapa lagsammanhang för att skapa en vänlig atmosfär inom företaget.

Bullerfaktorn av kvaliteten på arbetslivet (QWL)

Buller är ett viktigt inslag i livskvaliteten på jobbet och har en negativ inverkan på det. En Ifop-undersökning visar faktiskt att majoriteten av anställda störs av buller och att buller inte är utan påverkan.

Dessa störningar kan orsakas av telefonsamtal med kollegor, fotsteg, tangentbord, dörrar, maskiner, yttre ljud etc.

Störningens påverkan

På kontor överstiger bullret sällan 50 decibel. Ändå är det den främsta orsaken till störningar på jobbet. En av två anställda störs av buller och buller på arbetsplatsen, vilket påverkar dess effektivitet.

Konsekvenserna av buller är inte minimala:

  • Tidförlust: Buller kan orsaka upp till 30 minuters arbete per dag för att gå förlorad
  • Förlust av koncentration: anställda är mer benägna att göra misstag. Ja, enligt en studie av David Rock (Your Brain in Office) skulle anställda störas var 11: e minut på grund av buller. Som jämförelse uppskattar han att hjärnan behöver 23 minuter för att fokusera på sitt arbete.
  • Produktivitetsförlust: En person som förlorar tid och koncentration kommer att vara mindre produktiv.
  • Hälsoeffekter: ökad trötthet kan leda till stress.

Det är därför viktigt för företagen att hitta lösningar för att begränsa buller bland sina arbetstagare.

I industrin, eftersom bullret är starkare, har det mycket allvarligare konsekvenser och kan leda till:

  • Sömnstörningar
  • Hjärt-kärlsjukdomar
  • Yrsel
  • Tinnitus
  • Hörselnedsättning

Lösningar mot buller på jobbet

Det finns två typer av lösningar för att minska buller:

  • Kollektiva lösningar: ljuddämpning vid källan, akustiska skiljeväggar för ljudisolering, dessa lösningar minskar bullret genom ett utrymme. De är effektiva men dyra och kan bli komplicerade att genomföra.
  • Individuella lösningar: hörselkåpor, engångsproppar eller anpassade hörselskydd. Dessa lösningar är också effektiva, billigare och kan endast användas av anställda som anser det nödvändigt.

Skydda dina anställda från buller och öka produktiviteten

Buller är överallt och anses vara ett olägenhet som hindrar dina anställda från att vara i full befattning av sina förmågor. Det är viktigt att agera för att förbättra sin komfort och arbetsförmåga.